top of page
Search

شکایت از ایران و سپاه پاسداران بابت ساقط کردن هواپیمای اکراین ۷۵۲


اطلاعیه رسمی

دفتر حقوقی هریسچی به وکالت از خانواده چندی از قربانیان پرواز شمارهٔ ۷۵۲ هواپیمایی بین‌المللی اوکراین از حکومت ایران به رهبری سید علی خامنه ایی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فرماندهی حسین سلامی در دادگاه فدرال حوزه واشنگتن دی سی شکایتی را ثبت کرده است. خانواده چندی از قربانیان حادثه که تبعه آمریکا هستند بابت قتل خانواده درجه یک خود توسط موشکهای پدافند هوایی سپاه پاسداران،وعدم حفظ امنیت جان مسافرین در شرایط جنگی، و هم چنین مخفی کردن شواهد کلیدی، نابود کردن بقایای حادثه در محل تصادف، و در جهت روشن سازی زوایای مخفی این حادثه و جلوگیری از تبانی بین ایران و شرکت اوکراینی برای سرپوش‌گذاشتن بر حقایق و نفی حقوق خانواده قربانیان حادثه، این شکایت را ثبت کرده‌اند.


شاکیان امیدوارند این پرونده قدمی تاثیرگذار در جهت دادخواهی و پاسخگویی عوامل و آمرین این جنایت باشد. متاسفانه خانواده‌های قربانیان نه تنها کوچکترین اعتمادی به بررسی صحیح این حادثه توسط عاملین آن ندارند، بلکه هیچ اعتمادی هم به قوه قضاییه ایران برای اجرای عدالت ندارند. این شکایت یکی از چندین تلاش بین المللی حقوقی موجود بر علیه ایران میباشد.

پرواز شمارهٔ ۷۵۲ هواپیمایی بین‌المللی اوکراین یک پرواز مسافربری متعلق به هواپیمایی بین‌المللی اوکراین از مبدأ تهران به مقصد کی‌یف بود که هدف شلیک پدافند هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفته و ساقط شد. این هواپیما در ۱۸ دی ۱۳۹۸ (۸ ژانویه ۲۰۲۰) ساعت ۶:۱۹ صبح، اندکی پس از برخاستن از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی هدف دو موشک قرار گرفت که به فاصلهٔ ۲۴ ثانیه از سامانهٔ موشکی تور پدافند هوایی سپاه پاسداران شلیک شدند و کمی بعد این هواپیما در نزدیکی شاهدشهر استان تهران سقوط کرد. همهٔ ۱۷۶ سرنشین این پرواز جان باختند.

شاکیان این پرونده امیدوارند که بتوانند با این شکایت در جهت دادخواهی و عدالت خواهی از طرف خود و دیگرخانواده‌های قربانیان این حادثه فشار، مضاعفی بر عاملین و آمرین این حادثه ایجاد کنند. این شکایت با هماهنگی با دیگر پرونده‌های موجود بر علیه ایران تنظیم شده است. علی هریسچی وکالت شاکیان این پرونده را به عهده دارد.

جمعه ۱۶ اکتبر ۲۰۲۰

علی هریسچی

160 views0 comments
bottom of page